Już po raz trzeci szkoła nasza uczestniczy w projekcie międzynarodowym Comenius LLP. Tym razem jest to projekt o tematyce ekologicznej pt. Ocalmy błękit nieba.
Podstawowym celem naszego projektu jest zaangażowanie uczniów w problemy ochrony jakości powietrza i wskazanie różnych zastosowań osiągnięć nauk ścisłych i przyrodniczych w życiu codziennym, przy czym nacisk położony zostanie na rozwój umiejętności, a nie na treści teoretyczne.
Mottem naszego projektu są słowa Konfucjusza „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” Dlatego nasze działania uwzględnią aktywizujące metody nauczania, dzięki którym uczeń zrozumie zastosowanie i przydatność nauki w życiu codziennym.
Głównymi obszarami aktywności uczniów będą obserwacje, doświadczanie, eksperymentowanie, konstruowanie, dokumentowanie, prezentowanie, stawianie pytań i poszukiwanie odpowiedzi, rozwiązywanie zadań matematycznych wycieczki edukacyjne.
Rolą nauczyciela będzie dostarczenie uczniom rzetelnej wiedzy ekologicznej w aspekcie poznawczym w odniesieniu do powietrza oraz zagrożeń cywilizacyjnych, a także możliwości przeciwdziałania tym zagrożeniom.
Projekt da również nauczycielom niezbędne wsparcie i możliwości doskonalenia zawodowego poprzez współpracę i wymianę najlepszych praktyk pomiędzy uczestnikami projektu .
Zamierzenia projektu będą realizowane w czterech modułach :
– Czym jest powietrze?
– Obserwacje meteorologiczne.
– Poznanie źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza.
–„ Zielone płuca” mojej miejscowości.
Naszym działaniom towarzyszyć będzie wędrująca maskotka projektu wraz z księgą podróżnika i mapą ekologiczną.
Końcowym produktem będzie wspólne utworzenie internetowej platformy edukacyjnej dla ucznia i nauczyciela, jako uzupełnienie tradycyjnego procesu nauczania. System ten stworzony będzie tak, aby proces nauczania był skuteczny i przyjemny zarówno dla ucznia jak i nauczyciela.
Przy wyborze tematyki projektu kierowaliśmy się wynikami badań, które zostały przedstawione w dwóch raportach Eurydice (Sieci Infromacji Edukacji w Europie, istniejący od 1980), które obejmują informacje z 31 krajów (wszystkich państwa członkowskie UE oraz Islandii, Liechtensteinu, Norwegii i Turcji).
Autorzy raportu zwracają uwagę, jak ważne dla rozbudzenia zainteresowań, które zdecydują w przyszłości o wyborze studiów i pracy, jest angażowanie uczniów w problemy ochrony środowiska oraz wykazanie różnych zastosowań osiągnięć nauk ścisłych i przyrodniczych w życiu codziennym. Raport stwierdza również, że wyzwaniem jest zapewnienie nauczycielom niezbędnego wsparcia i możliwości doskonalenia zawodowego nauczycielom . Szczególnie pozytywnym zjawiskiem jest rozwój współpracy nauczycieli i wymiany najlepszych praktyk poprzez platformy internetowe, serwisy społecznościowe i inne możliwości on-line. (źródło: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/thematic_studies_en.php).
Biorąc pod uwagę treść tych raportów uważamy, że realizacja naszego projektu przyczyni się do :
– wymiany najlepszych praktyk umożliwiających przeniesienie nacisku z nauczania (teaching) na uczenie się (learning),
– zwiększenia zainteresowania naukami o kluczowym znaczeniu dla gospodarki,
– wzbogacenia wiedzy i rozwoju umiejętności uczniów w zakresie matematyki, przyrody i techniki oraz świadomości i ekspresji kulturalnej,
– podwyższenia poziomu wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie kompetencji porozumiewania się w językach obcych – zarówno w obszarze techniki, jak też i komunikacyjnym,
– kształtowania postaw, umiejętności kreatywnej pracy w grupie,
– doskonalenia działań kreatywnych uczniów w zakresie projektowania i prezentacji projektów,
– powstania platformy edukacyjnej wspomagającej proces kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych technik informacyjno-komunikacyjnych ,
– promowania szkoły w środowisku.
Koordynator Dorota Matuśkiewicz