Gazetka szkolna SMS – listopad 2013

Redaktorzy numeru listopadowego gazetki: Wiktoria Iwińska, Iga Madalińska, Marta Palczewska, Robert Trzaskowski, Oliwer Reiter, Ola Michalak, Rubina Avetisyan, Zuzanna Taciak, Luiza Wolska, Zuzanna Gogolik
Opieka redakcyjna: Krystyna Sładkowska
Współpraca: Iwona Wolicka, Mirosław Górny

Nasza szkolna ANDRZEJKOWA dyskoteka

Na naszą szkolną dyskotekę zaczęliśmy się schodzić w środę 27 listopada 20113 r. około godziny 16.00. Dziewczyny już dzień wcześniej wymyślały w co się ubiorą, a chłopacy… zbierali odwagę, żeby poprosić swoje sympatie do tańca…. Wstęp kosztował 2 zł. Każdy, kto wrzucił „dwójkę” do blaszanej puszki, mógł wejść na salę. A na sali… Tam się dopiero działo! Wiktor Pankowski, przewodniczący naszego Samorządu Uczniowskiego jako DJ szalał ze sprzętem nagłaśniającym, pilnował, żeby nie puszczać nudnych piosenek i zabawiał nas – tańczących pod sceną. Wszyscy świetnie się bawili, zwłaszcza, że atrakcją dyskoteki były wróżby andrzejkowe.
Rozbawiony, zadowolony tłum skakał w rytm najnowszych piosenek różnych muzycznych gwiazd. Niektórzy wyśpiewywali, a raczej wykrzykiwali teksty piosenek. Inni tylko tańczyli.
– Bawimy się o wiele lepiej niż na dyskotekach w ubiegłym roku– śmiały się dziewczyny z VC. Już same umiemy rozkręcić imprezę.
Nasz DJ tymczasem uwijał się na scenie jak w ukropie. Wyszukiwał co ciekawsze, zarówno szybkie i wolniejsze utwory, które można było zadedykować wybranym osobom. Zamówienia- muzyczne dedykacje ogłaszano przez mikrofon.
Porządku pilnowali nauczyciele, którzy większość czasu spędzali… w kącie 😉
Dyskoteka trwała do 18.30. O tej godzinie prawie wszyscy sapali już ze zmęczenia. Wypiliśmy morze wody mineralnej, ale wracaliśmy do domów szczęśliwi. Bardzo się cieszymy, że szkoła nie będzie nam się kojarzyć tylko z lekcjami i odrabianiem zadań domowych, ale, że znajdujemy w niej się troszkę miejsca na dobrą zabawę.
Redaktorki- uczestniczki dyskoteki andrzejkowej

UROCZYSTY APEL Z OKAZJI NARODOWEGO ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI

W dniu listopada 2013 roku w stołówce szkolnej odbył się uroczysty apel z okazji Narodowego Święta Niepodległości, który przygotowały klasy- VA i IVA wraz ze swoimi wychowawcami- panem Mirosławem Górnym i panią Beatą Jankowską.
Akademia rozpoczęła się wspólnym odśpiewaniem „Mazurka Dąbrowskiego”- hymnu państwowego. Następnie uczniowie recytowali wiersze patriotyczne, między innymi „Katechizm polskiego dziecka”, czyli „Kto ty jesteś” Władysława Bełzy oraz przedstawili scenki przypominające różne fakty historyczne związane z walką Polaków o niepodległość, które przyczyniły się do odzyskania przez nasz kraj wolności po ponad stu dwudziestu latach niewoli, a także o powstaniu Państwa Polskiego w roku 1918 i roli, jaką w tym procesie odegrał Patron naszej szkoły- Jarogniew Drwęski- pierwszy prezydent niepodległego Poznania.
Usłyszeliśmy też pieśni patriotyczne pochodzące z okresu walk niepodległościowych i współczesne, między innymi: „Pierwsza Brygada”, „Wojenko, wojenko” czy „Taka Polska”.
Apel został przygotowany w ciekawej formie, uczniowie przybliżyli wszystkim uczniom klas IV- VI historię naszego kraju.

KĄCIK MOLA KSIĄŻKOWEGO
POLECAM LEKTURĘ „Alicja w Krainie Czarów” Lewisa Carolla

Ostatnio przeczytałam książkę pt. „Alicja w Krainie Czarów”. Opowiada ona o dziewczynce, która wpadła do króliczej nory i znalazła się w niesamowitej krainie pełnej tajemniczych przejść i korytarzy. Poznała też tam wiele niezwykłych postaci, na przykład Szalonego Kapelusznika, Białego Królika, Królową, Króla i Waleta Kier oraz Kota z Cheshere.

Alicja jest odważną, ciekawą świata i przygód ośmiolatką. Potrafiła poradzić sobie w każdej sytuacji, na przykład, gdy okazało się, że drzwi są dla niej za małe, wypiła napój zmniejszający. W zaczarowanym świecie Alicja przeżyła niesamowite przygody, uczestnicząc, między innymi, w najdziwniejszym na świecie podwieczorku, gdy zatrzymał się czas albo grała w krykieta, w którym nie obowiązywały żadne zasad gry. Podczas procesu Waleta Kier. Który został oskarżony o kradzież ciasteczek, Alicja wróciła do swego normalnego wzrostu. Zdenerwowana wyrokiem Królowej i Króla Kier, wykrzyczała im, że są zwykłymi kartami i nikomu nic nie mogą zrobić.
I w tym momencie obudziła się w miejscu, w którym zasnęła. Tak więc jej niezwykłe przygody i przeżycia okazały się snem.
Moim zdaniem, to jedna z najbardziej „zwariowanych”, a jednocześnie najciekawszych książek. Chciałabym kiedyś znaleźć się na miejscu Alicji, a szczególnie być w posiadaniu takiego eliksiru, dzięki któremu mogłabym zmniejszać się lub powiększać swój wzrost. Alicja przeżyła przygody, które w prawdziwym życiu nigdy by się nie zdarzyły, ja też chciałabym takich uczestniczyć.

Zuzanna Gogolik, kl. VC

CO SĄDZIMY O TYCH, KTÓRZY PRZYKLEJAJĄ KOMUŚ ETYKIETY?

Osoby, które przyklejają komuś łatkę, nie maja dobrych zamiarów. Wydają łatwo oceny, chyba po to, aby skrzywdzić innych swoimi złymi słowami. Nie zależy im na poznaniu i zrozumieniu drugiego człowieka, tylko chodzi im o to, by inni cierpieli.

Marta Palczewska, kl. VA

Ci, którzy przyklejają komuś etykiety, najczęściej nie starają się bliżej poznać innych. Robią to pochopnie i bez głębszego namysłu. Takie zachowanie może doprowadzić do błędnej oceny, a przede wszystkim skrzywdzenia kogoś. Pół biedy, jeśli taka etykietka ma znaczenie pozytywne, na przykład Pracuś. Gorzej, jeśli ma wydźwięk negatywny, który skazuje kogoś an odosobnienie w kręgu znajomych czy też upokarza.

Aleksandra Michalak, kl. VA

Ludzie, którzy przyczepiają łatki są niecierpliwi. Nie chce im się czekać, by kogoś dobrze poznać. Oceniają innych od razu i po wyglądzie. Osoby, które to robią, są zazwyczaj bardzo pewne siebie i często się mylą w swoich powierzchownych opiniach dotyczących innych osób.

Zuzanna Taciak, kl. VA

Osoby, które tak robią, są okrutne. Oceniają ludzi na podstawie pierwszego wrażenia. Nie dają im szansy na pokazanie, jakimi są naprawdę. Człowiek tak dręczony może zamknąć się w sobie, co w rezultacie może doprowadzić do nieszczęścia.

Luiza Wolska, kl. VA

CIEKAWOSTKI Z ŻYCIA ZWIERZĄT – WILK
• Czy wiecie, że wilki potrafią śledzić spojrzenie, co pomaga im w zdobyciu zwierzyny, ponieważ mogą przewidzieć kolejny ruch swojej ofiary.
• Wilki nigdy, w przeciwieństwie do psów, nie noszą ogona wygiętego ku górze, zawsze zwisa on w dół.
• Wataha wilków poruszająca się truchtem, pozostawia z reguły jeden ślad, gdyż poszczególne osobniki stąpają trop, w trop.
• To zwierzę, przez krotki czas może utrzymać szybkość do 85 kilometrów/h, choć zwykle poruszają się 9 kilometrów/h.
• Wilki poruszają się stępem, kłusem lub galopem.

Opracowanie- Ola Michalak, kl. VA

Audycja muzyczna: TUBA-TAKI INSTRUMENT

W trakcie audycji muzycznej, która odbyła 25 listopada 2013 r. poznaliśmy różne rodzaje instrumentu, który nosi nazwę TUBA. Zapoznaliśmy się także z jego budową. Wiemy już, że tuba to instrument dęty blaszany, zbudowana jest z długiej rury, rozpoczynającej się ustnikiem, zwiniętej i rozszerzającej się stożkowo oraz zakończonej czarą głosową. Wyróżnia się tuby basowe oraz kontrabasowe.

Instrument ten wykorzystuje się głównie w orkiestrze symfonicznej. Pierwszą kompozycją, która w taki sposób wykorzystała ten instrument była Symfonia fantastyczna Hektora Berlioza z roku 1830. W muzyce współczesnej tuba awansowała do roli instrumentu solowego. Do wybitnych kompozytorów, których kompozycje są pierwszymi utworami na tubę solo należą angielscy kompozytorzy.
My również w czasie audycji usłyszeliśmy, jak gra się solo na tubie , a także z akompaniamentem fortepianu.
Audycja muzyczna była ciekawa, poznaliśmy instrument, o którym niewiele wiedzieliśmy i kolejny raz dobrze się bawiliśmy.

Rubina Avetisyan. Kl. VC

Wywiad z panią Marią Wechtą nauczycielką muzyki i zajęć technicznych

Jakie studia należy ukończyć, aby uczyć muzyki i zajęć technicznych?
• Wyższe studia magisterskie i podyplomowe kierunkowe
Na jakim instrumencie Pani gra?
• Na pianinie.
Jakie utwory lubi Pani grać najbardziej?
• Muzykę klasyczną.
Pani ulubiony kompozytor, wykonawca?
• Fryderyk Chopin, Jan Sebastian Bach, Vanessa Mae.
Co Pani najczęściej śpiewa?
• Poezję śpiewaną.
A jaki rodzaj muzyki Pani najbardziej lubi?
• Jazz.
A gdy była Pani dzieckiem, przejawiała Pani już zdolności muzyczne czy zainteresowania muzyką? Grała Pani na jakimś instrumencie?
• Tak, przejawiałam zdolności muzyczne , grałam na pianinie od czwartej klasy.
Którego przedmiotu lubi uczyć Pani bardziej, muzyki czy zajęć technicznych?
• Bardziej lubię uczyć muzyki, ponieważ jest przyjaźniejszym przedmiotem.
Jak pracuje się Pani z uczniami naszej szkoły?
• Bardzo dobrze, chętnie i ładnie śpiewają.
Co daje Pani największą satysfakcję w pracy z dziećmi?
• Największą satysfakcję daje mi sama praca z dziećmi.
A gdzie Pani woli uczyć – w gimnazjum czy w szkole podstawowej?
• W szkole podstawowej.
Pani hobby?
• Granie na pianinie i śpiewanie.
Pani ulubiony kolor?
• Szary i czerwony.
Ulubiona forma spędzania wolnego czasu?
• Spacer na świeżym powietrzu z moją córeczką.
Ulubiona potrawa?
• Kaczka z jabłkami, pyzami i burakami.
Ulubiony program telewizyjny?
• TVN.
Kawa czy herbata?
• Kawa.
Kim chciała Pani być, gdy była Pani dzieckiem?
• Chciałam być nauczycielką.
Co Pani najbardziej podoba się w szkole, a co najmniej?
• Najbardziej podoba mi się, że każdy dzień jest inny, uczniowie są różni, brak monotonii. Nie podoba mi się hałas.
Prosimy o podanie jakiejś złotej myśli, rady dla uczniów naszej szkoły.
• „Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło”.

Dziękujemy bardzo za rozmowę.
Wywiad przeprowadziły – Wiktoria Iwińska i Iga Madalińska z klasy VA

Wywiad z Oliwerem Reiterem uczniem klasy VA trenującym judo

Dlaczego postanowiłeś trenować judo?
• Ponieważ nie wyszło mi z akrobatyką , nie odnosiłem jakichś znaczących sukcesów, więc postanowiłem spróbować z judo.
Co najbardziej podoba Ci się w tym sporcie?
• Najbardziej mi się to, ze wzrasta mi poziom adrenaliny podczas walki, muszę się maksymalnie skoncentrować, aby wygrać.
A co sprawia Ci największą trudność?
• Nauczyć się przegrywania.
Jaki „pas” (chodzi o stopień posiadanych umiejętności) w tej chwili posiadasz?
• Posiadam żółty pas, inaczej piąte kiu.
Jakie do tej pory odniosłeś sukcesy?
• Na zawodach miałem raz pierwsze miejsce i raz trzecie miejsce.
Który z sukcesów jest dla Ciebie najważniejszy?
• Z zajęcia pierwszego miejsca .
Co czujesz, gdy wygrywasz walkę?
• Czuję radość, szczęście. Świadomość, że mam szansę na pierwsze miejsce, dodaje mi skrzydeł.
Do jakich zawodów przygotowujesz się w tej chwili?
• Do zawodów mikołajkowych, które są pewną tradycją i odbywają się co roku.
Kto najbardziej Cię wspiera ?
• Trenerka, trener, przyjaciele i rodzina.
Co cenisz w swoich trenerach?
• Cenię to, że potrafią nas nauczyć rzutów, trzymań , wyjść itp. , mają przy tym tyle cierpliwości oraz, oczywiście, jestem im wdzięczny za ich wsparcie.
Jak godzisz uprawianie sportu z nauką?
• Szkoła umożliwia mi trenowanie w ramach codziennego planu lekcji. Jeśli chodzi o oceny, mógłbym mieć lepsze, ale , że nie są to tylko piątki, szóstki czy więcej czwórek, nie wynika z tego, że sporo czas poświęcam na treningi judo.
Zamierzasz po skończeniu szkoły podstawowej kontynuować trenowanie judo.
• Tak, zamierzam kontynuować trenowanie judo, chciałbym w tej dziedzinie sportu odnieść jakiś sukces.

Rozmawiały: Marta Palczewska i Wiktoria Iwińska, kl. VA

NASZA TWÓRCZOŚĆ
„W klasie”
(ciąg dalszy wiersza Jana Twardowskiego)

Anioł zjawił się dziś w szkole
i powiedział tak do klasy:
Widzę, że wam jest wesoło
ale spójrzcie tu wokoło,
wielkie tutaj zamieszanie,

poniszczone jest ubranie,
rozrzucone trampki, stoły.
Czy tu uczą się matoły?
Wtedy przestraszone dzieci
wyzbierały wszystkie śmieci.
Anioł wrócił niespodzianie,
mówiąc: Teraz czas…
na świętowanie!
Julia Szymankiewicz, kl. IVA
……………………………………..
Klasie wszyscy się zdumieli:
Mamy gościa, cały w bieli.
Wtedy coś się wydarzyło,
uczniów to oszołomiło.
Anioł lubi takie psoty?
Takie figle i głupoty?
Niemożliwe jest to przecież,
to niedobre, świetnie wiecie.
Wtem ustały wszystkie dźwięki.
Anioł rzekł im: Wielkie dzięki!
Odtąd klasa była grzeczna
i pod opieką Anioła bezpieczna.
Małgosia Pankowska, kl. IV
……………………………………………….
Dzieci bardzo się zdziwiły,
że Anioła zobaczyły.
A on skoczył między ławki,
porozrzucał im zabawki!
Tak zamachnął się skrzydełkiem,
ze się zderzył z małym Felkiem.
Anioł patrzy i nie wierzy,
przecież ja tu do pacierzy
dzieci miałem dziś zachęcać,
a nad nimi się nie znęcać.
Ania Konarzewska, kl. IVA
…………………………………………………
Kiedy sfrunął Anioł Biały,
Dzieci wciąż dokazywały.
Przybysz z nieba stwierdził:
„Przecież to tylko kawały,
niewinne żarciki,
zwariowane uczniowskie triki”.
I odleciał, skąd przyleciał.
Martyna Dziemidzik, kl. IVA

Polecam grę komuterową
Battlefield 4
Battlefield 4 to wojenna gra akcji ukazana z perspektywy pierwszej osoby, przenosząca graczy w realia współczesnego konfliktu zbrojnego. Gracz może poczuć się tak, jakby tam był. Możemy poznać najnowsze rodzaje broni, granatów itp. Polecam jednak tę grę nie z tego powodu, ale przede wszystkim, ponieważ mamy w jej przypadku do czynienia ze świetną grafiką i doskonałymi efektami wizualnymi. Czujemy się, jakbyśmy byli na prawdziwej wojnie. A to nie są już tylko przyjemne wrażenia. Gra pozwala nam sobie wyobrazić, co by było gdyby…. naprawdę doszło do konfliktu zbrojnego. Uświadomienie sobie skutków wojny powoduje, że już wiemy, na pewno musimy stanąć po stronie pokoju.
Gra pozwala graczowi grać w trybie multiplayer.
Oliwer Reiter, kl . VA
…………………………………………………………
W historii Polski, tak się składa,
był kiedyś ponad wiek niewoli.
Jedenastego listopada
nasz kraj z niewoli się wyzwolił.

I wtedy myśl powstała taka,
by przez szacunek dla przeszłości
ten dzień na zawsze dla Polaka
pozostał Dniem Niepodległości.

( B. Brykczyński „11 listopada”)

OGÓLNOPOLSKIE ZAWODY MŁODE TALENTY
w AKROBATYCE SPORTOWEJ- Zielona Góra 2013

W dniach 16- 17. 10. 13 r. w Zielonej Górze odbyły się Ogólnopolskie Zawody Młode Talenty w Akrobatyce Sportowej.
Zawodnicy startowali w trzech konkurencjach: skoki na trampolinie, skoki na ścieżce oraz układy na macie.
Wyruszyliśmy autokarem spod szkoły o godzinie 6. 30, a do Zielonej Góry dojechaliśmy po godzinie 9.30. Gdy już byliśmy na miejscu, odbył się godzinny trening. Kiedy skończyliśmy się „rozgrzewać”, organizatorka zawodów powiedziała, żebyśmy stanęli na macie z tabliczkami naszych klubów. AZS AWF Poznań reprezentowało piętnastu zawodników.
Po ogólnej prezentacji rozpoczęło się uroczyste otwarcie zawodów. Najpierw startowała klasa młodzieżowa, osobno oceniano dziewczyny i oddzielnie chłopaków. Każdy ze startujących musi skoczyć dwa układy: obowiązkowy i dowolny. Pokazy oceniane są przez siedmiu sędziów: trzech ocenia czystość wykonania poszczególnych skoków układu, trzech mierzy wysokość układów, a jeden daje noty za trudność skoków.
Po klasie młodzieżowej (dla zawodników do dziesięciu lat) na trampolinę zaproszono klasę trzecią ( jedenaście do dwunastu lat), a następnie drugą ( od trzynastu do czternastu lat). Wszyscy nasi zawodnicy godnie reprezentowali swój klub i Szkołę Podstawową nr 69.
W drugim dniu zawodów skaczący na trampolinie prezentowali się w układach synchronicznych. Natomiast „ścieżkowcy” rywalizowali w finałach swoich kategorii.
Z Zielonej Góry wyjechaliśmy z dwoma pucharami dla klubu i z wieloma medalami indywidualnymi.


Relacja- Robert Trzaskowski, kl. VA
Punktacja drużynowa – Skoki akrobatyczne
1.BKSG “Zawisza” Bydgoszcz 29 pkt.
2.UKS “SP220” Warszawa 25 pkt.
3.AZS – AWF Poznań 22 pkt.
Punktacja drużynowa – Trampolina
1.MKS “Victoria” Jawor- 93 pkt.
2.AZS – AWF Poznań- 69 pkt.
3.UKS “As” Zielona Góra- 61 pkt

SZKOLNY KONKURS RECYTATORSKI „ZIMOWE POEZJOWANIE”
18 listopada 2013 r. odbył się Szkolny Konkurs Recytatorski pt. „ZIMOWE POEZJOWANIE”. W recytatorskich zmaganiach wzięło udział 28 uczniów klas IV- VI. Wszyscy oni recytowali zabawne, pełne humoru wiersze współczesnej poetki Urszuli Kozłowskiej.
Spośród uczestników jury, złożone z nauczycielek- polonistek uczących w nasze szkole i pani bibliotekarki wybrało zwycięzców, którzy zakwalifikowali się do dalszego etapu -Poznańskiego międzyszkolnego Konkurs recytacji poezji współczesnej, który odbywa się pod patronatem: Prezydenta Miasta Poznania, Kuratora Oświaty i Związku Literatów Polskich.
Wyłaniając najlepszych recytatorów pod uwagę brano: dykcję (staranność, wyrazistość mowy, siła i barwa głosu), interpretację (rozumienie tekstu, przekazanie emocji), oraz ogólny wyraz artystyczny.
Najlepiej wiersze Urszuli Kozłowskiej zarecytowali:
Katarzyna Kleszcz z klasy IVB, Krzysztof Skrobała z klasy VC i Gerard Jałoszyński z klasy VIB.
Zwycięzcom gratulujemy i życzymy sukcesów w dalszych recytatorskich zmaganiach, które odbędą się już 10 grudnia 2013 roku. Trzymamy kciuki!!!

Urszula Kozłowska- urodziła się i mieszka w Świdnicy na Dolnym Śląsku. Z wykształcenia jest ekonomistką, z zamiłowania autorką poezji dziecięcej. Spod jej pióra wyszły wiersze dla dzieci, bajki, baśnie, legendy oraz adaptacje klasycznych bajek: „Królewna Śnieżka”, „Stoliczku nakryj się”, „Piękna i bestia”. Jest laureatką dwóch wyróżnień w VI Otwartym Konkursie Literackim im. Czesława Janczarskiego na bajkę dla dzieci. Zadebiutowała w 2005 roku wesołymi historyjkami o zwierzętach wydanymi w dwóch książkach: „Psotny piesek” oraz „Ciekawski kotek”. Autorka tomiku „To i sio” będącego zbiorem wierszyków lingwistycznych, książki „Zwierzęta świata na wesoło” wydanej przez Fundację Dzieciom „Zdążyć z pomocą”oraz kilkunastu
innych książek. Szczególnie dumna jest z antologii „Pokłóciły się poetki o pietruszkę i skarpetki, czyli awantura na 48 wierszy”, napisanej wraz z Agnieszką Frączek i Agatą Widzowską-Pasiak.
O sobie mówi tak: Bardzo chętnie spotykam się z dziećmi, ich fantazja wciąż pobudza moją wyobraźnię. Wspólne czytanie książek to naprawdę świetna zabawa. Kieruję się dewizą <Bawić dzieci mam ochotę, więc tęczowe rymy plotę>.

ŚWIATOWY DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA KONKURS- Kto zebrał najwięcej misiów?
SU z okazji Światowego DNIA PLUSZOWEGO MISIA zorganizował konkurs międzyklasowy, kto zbierze najwięcej misiów.
W sumie uczniom klas IV-VI udało się zgromadzić 531 pluszaków. Największą ilość zebrała : klasa VI B, bo aż 95, drugie miejsce zajęła klasa VI A -83, a trzecie IVA -73.
Zabawa była doskonała, a do tego wszyscy mogli poprzytulać do woli swoje wspaniałe misiaczki.

Trochę humoru!!!

Tato pyta Jasia:
-Jasiu, kiedy poprawisz jedynkę z matematyki?
-Nie wiem. Nauczyciel nie wypuszcza dziennika z rąk.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.