ROZMOWA Z PANIĄ DOROTĄ MATUŚKIEWICZ
NAUCZYCIELKĄ NAUCZANIA POCZĄTKOWEGO
KOORDYNATORKĄ PROGRAMU COMENIUS
O WIZYCIE W WIELKIEJ BRYTANII
Jaki był główny cel Pani wyjazdu do Wielkiej Brytanii w ramach europejskiego programu COMENIUS?
• Głównym celem wizyty w szkole angielskiej było przygotowanie planu działań do realizacji zadań w drugim roku trwania projektu pt. „Ocalmy błękit nieba” oraz zapoznanie się z systemem edukacyjnym w Anglii.
Jakie lekcje w szkole angielskiej Pani obserwowała?
• Obserwowałam lekcje języka angielskiego, matematyki, wychowania fizycznego i przyrody.
Jakie są różnice w sposobie prowadzenia lekcji między szkołą polską a angielską?
• Lekcje prowadzone są w podobny sposób jak w naszej szkole. Różnica polega na organizacji przestrzeni klasy. Uczniowie pracują przy stołach ustawionych w grupy, mają również zajęcia na dywanie przy tablicy interaktywnej.
Jakiego typu zadania domowe otrzymują uczniowie angielscy?
• Uczniowie zadania domowe wykonują raz w tygodniu w formie projektu. Do domu zabierają tylko jeden zeszyt.
Jak długo przebywają uczniowie w szkole w ciągu dnia?
• Uczniowie zajęcia rozpoczynają o 9.00 i kończą o 16.00.
Jak długo trwają przerwy?
• Są dwie długie przerwy- 40-minutowe.
Co dzieci robią w czasie przerw? Jak się bawią?
• W czasie przerw grają w piłkę, skaczą na skakankach, rysują, korzystają z placu zabaw, na którym są drabinki, tory przeszkód.
Czy uczniowie noszą mundurki?
• Uczniowie noszą mundurki. Dzieci mają ciemnozielone sweterki, dziewczynki czarne spódniczki, a chłopcy czarne spodnie.
Oprócz lekcji uczniowie uczestniczą w zajęciach dodatkowych, na przykład w kółkach zainteresowań?
• Wszystkie zajęcia dodatkowe odbywają się w ramach pobytu dzieci w szkole, czyli od 9.00 do 16.00. Później rodzice odbierają swoje dzieci.
Co najbardziej podobało się Pani w angielskiej szkole i chętnie przeniosłaby Pani to na grunt polski?
• Najbardziej podobało mi się to, że w klasach młodszych z dziećmi pracuje dwóch nauczycieli. Jeden prowadzi główne zajęcia, a drugi wspomaga jego pracę. Nauczyciel wspomagający pracuje albo ze zdolnym uczniem, albo z tym, który ma problemy z nauką. W klasach starszych, jeśli jakiś uczeń sprawiał , na przykład, problemy wychowawcze opiekował się nim nauczyciel terapeuta. W
ten sposób każdy uczeń korzystał z prawa do nauki w miłej, spokojnej atmosferze.
• A co zdecydowanie nie podobało się Pani?
Wszystko mi się podobało. Nawet pogoda była wspaniała. Przez cały czas pobytu świeciło słońce.
Jak ocenia Pani uczniów angielskich, porównując ich z uczniami naszej szkoły?
• Uczniowie, których spotkałam, byli bardzo mili, uprzejmi i zdyscyplinowani.
Gdyby Pani miała taki wybór- wlałaby Pani uczyć w szkole angielskiej czy polskiej?
• Gdybym miała taki wybór, to nadal chciałabym pracować w swojej szkole, wprowadzając do polskich szkół nauczycieli wspomagających, aby proces edukacyjno- wychowawczy przebiegał sprawnie z korzyścią dla każdego ucznia.
W jakim wieku uczniowie rozpoczynają naukę i jak długo trwa nauka w szkole podstawowej w Wielkiej Brytanii?
• Obowiązek szkolny obejmuje dzieci w wieku 5- 16 lat. Edukacja obowiązkowa dzieli się na cztery kluczowe okresy: pierwszy dla dzieci w wieku 5- 7 lat, drugi dla dzieci w wieku 7- 11 lat, trzeci w wieku 11-14 i czwarty w wieku 14-16 lat. Okres pierwszy i drugi obejmują swoim zasięgiem szkołę podstawową, zaś trzeci i czwarty szkołę średnią.
Zdarzają się szkoły średnie oferujące naukę młodzieży do osiemnastego roku życia.
Jakie przedmioty dzieci angielskie najbardziej lubią?
• Lekcje wychowania fizycznego.
W jaki sposób nauczyciele oceniają uczniów? Jaka jest skala ocen?
• Nauczyciele stosują ocenę opisową. Po kolejnych etapach oceniania uczniowie piszą testy, które są oceniane w skali ośmiostopniowe jod 8 do 1, gdzie osiem to najwyższa ocena.
Jakie sporty uprawiają angielscy uczniowie najchętniej?
• Piłkę nożną. Spotkałam nawet fana naszego piłkarza- Roberta Lewandowskiego.
Co serwuje się uczniom w stołówce szkolnej?
• Angielskie potrawy. Baaaardzo niesmaczne!
Jak podsumowałaby Pani pobyt w Wielkiej Brytanii?
• Bardzo owocny i bardzo udany.
Bardzo dziękujemy za rozmowę- Wiktoria Iwińska, Marta Palczewska, Aleksandra Michalak, kl. VA
Gazetka szkolna SMS