Gazetka SMS69 – wydanie grudzień 2014

Autor: | Data publikacji: Styczeń 8, 2015

Świat otacza śnieżny puszek z poduszek
z nieba leci milion białych muszek,
głośno rozbrzmiewają radosne piosneczki,
które śpiewają wesołe aniołeczki.

Dzyń, dzyń, dzyń! Dzwonią dzwoneczki,
na zielonej choince lśnią złote bombeczki,
elfy szykują wymarzone przez nas prezenty,
by każdy był od ucha do ucha uśmiechnięty.

Srebrna gwiazda płynie w białym obłoku
z brodatym Świętym Mikołajem po niebie,
wszystko po to, by zdążyć do zmroku
na Wigilię Bożego Narodzenia do Ciebie.
Marysia Banasiak, kl. VIC

 

Wywiad z panem Mirosławem Górnym – nauczycielem wychowania fizycznego

Dlaczego wybrał Pani taki zawód? Czym się Pan kierował, dokonując tego wyboru?
• Lubiłem sport i pracę z innymi.
Z perspektywy czasu, jak Pan ocenia swój wybór? Lubi Pan to, co Pan robi?
• Tak, dokonałem właściwego wyboru.
Gdyby nie był Pan nauczycielem, jaki zawód chciałby Pan wykonywać?
• Chciałbym być informatykiem.
Co Pan lubi w zawodzie nauczyciela, a czego Pan najbardziej nie lubi?
• Praca z dziećmi- tak, biurokracja –nie!
Jacy są uczniowie naszej szkoły w Pana opinii?
• OK.
Czy zdarzyła się kiedyś Panu jakaś zabawna sytuacja związana z pracą w szkole, na przykład na lekcji wychowania fizycznego? Proszę opowiedzieć.
• Jeden z uczniów na lekcji wychowania fizycznego kopnął piłkę do siatki (chociaż tego nie wolno) w ścianę. Piłka się odbiła i go ukarała. Dostał w głowę i „ lekko” to odczuł.
Jaka jest Pani ulubiona dyscyplina sportowa?
• Kosz, siatkówka.
A któremu z polskich sportowców przyznałby Pan tytuł „Sportowca Roku”?
• Justynie Kowalczyk.
Jaki sport Pani uprawia?
• Windsurfing, bieganie.
A uprawianie jakiej dyscypliny sportowej poleciłby Pan nam- uczniom?
• Wszystko, byle się ruszać.
Jakim był Pan uczniem w szkole podstawowej?
• Bardzo dobrym.
Jaki przedmiot Pan lubił najbardziej, a jaki najmniej?
• Najbardziej lubiłem język polski, kiedy studiowałem psychologię, natomiast przedmiotem najmniej przeze mnie lubianym był język francuski.
Co ceni sobie Pan najbardziej w życiu?
• Najważniejsza dla mnie jest rodzina.
Jakie ma Pan hobby?
• Sportowe- windsurfing, bieganie.
Jak Pani najchętniej spędza wolny czas?
• Aktywnie, ale też gram w gry komputerowe
Muzyka, której Pan słucha najchętniej?
• Słucham różnej muzyki.
Kawa czy herbata?
• Woda.
Garnitur czy sweter?
• Bluza.
Góry czy morze?
• Góry.
Książka czy film?
• I to i to.
Lato czy zima?
• Lato.
Gdzie pan spędzi ferie zimowe?
• W domu.

Dziękujemy za wywiad i życzymy wielu sukcesów w nauczycielskiej pracy!!!
Zuzanna Taciak, Wiktoria Iwińska, kl. VIA

Wywiad ze Stanisławem Popowem z klasy 5a – akrobatą
Jak trafiłeś do naszej szkoły, szkoły o profilu akrobatyka sportowa?
• Najpierw chodziłem na capoeirę, później trenerka zauważyła, że mam talent i poradziła, abym zapisał się na akrobatykę. Na początku chodziłem na zajęcia do trenera Sławomira Borejszy, a potem do trenera Sebastiana Sondela.
Jakie były początki, podobały ci się zajęcia?
• Na początku było mi bardzo trudno, denerwowałem się, bo nie wychodziły mi różne elementy ćwiczeń.
Ile godzin w tygodniu poświęcasz na trening?
• W tygodniu ćwiczę trzynaście godzin.
A kto obecnie jest Twoim trenerem?
Moim trenerem jest pan Sławomir Borejszo.
Twój największy sukces?
• Mój największy sukces to trzecie miejsce na ogólnopolskich zawodach, które odbywały się w Drzonkowie w tym roku.

Kto Cię najbardziej wspiera w Twoich akrobatycznych zmaganiach?

• Najbardziej wspierają mnie moi rodzice i moja siostra.
Jak godzisz naukę z treningami?
• Jest mi bardzo trudno wszystko pogodzić, gdyż oprócz treningów akrobatycznych mam jeszcze karate i wracam późno do domu, a w domu muszę odrobić lekcje, których jest bardzo dużo, ale mam dobre oceny.
Co uważasz za najtrudniejsze w akrobatyce?
• Najtrudniejsze są różne elementy akrobatyczne, które opanowuje się stopniowo, a także trudny jest też do pokonania strach przed nowymi akrobacjami.
Nie przeżywasz momentów zniechęcenia?
• Nie, nigdy nie czułem zniechęcenia.
Co czujesz, gdy stajesz na podium?
• Gdy staję na podium, to myślę, że dobrze się spisałem i wypełniłem swoje zadanie.
Co mówi wtedy trener?
• Trener Sławomir Borejszo czasami mnie chwali, ale wolałbym, gdyby robił to częściej, gdyż pochwały mnie motywują.
Kto jest dla Ciebie wzorem sportowca – akrobaty?
• Dla mnie takim wzorem jest mój starszy kolega- Marcin Wesołowski, który już w akrobatyce sportowej wiele osiągnął.
Jaka będzie Twoja przyszłość, jeśli chodzi o uprawianie tej dyscypliny sportu?
• Jak wcześniej wspomniałem, trenuję też karate. Zarówno karate jak i akrobatyka sportowa dają mi dużo możliwości. Chciałbym kiedyś połączyć te sporty i występować na pokazach wschodnich sztuk walki, robiąc ewolucje akrobatyczne. Żałuję tylko, że tak piękny, trudny i wymagający sport jest tak mało opłacalny, mimo niezwykłej widowiskowości. Często, będąc za granicą, oglądałem tego typu pokazy, które cieszyły się ogromna oglądalnością i wzbudzały zachwyt widowni.
Dziękujemy za rozmowę i życzymy Ci spełnienia Twoich sportowych marzeń. REDAKCJA SMS69

Z naszych listów do Świętego Mikołaja – fragmenty

♥ Serdecznie Cię pozdrawiam Drogi Święty Mikołaju i dziękuję za zeszłoroczne prezenty, które sprawiły mi tyle radości. Przez cały rok starałem się być grzeczny, ale nie zawsze mi się to udawało. Mimo to proszę Cię o klocki lego „Citi” oraz zestaw początkujący Lego, a ja w zamian za to zostawię Ci na ławie ciasteczko i mleko.
Stasiu (kl. VC)
♥ Wiem, że jesteś Święty Mikołaju zajęty rozdawaniem prezentów dla innych dzieci, lecz, gdy znajdziesz wolny czas, to proszę Cię, abyś dostarczył mi samolot transportowy Lego- technik. Z góry dziękuję!
Jakub (kl. VC)
♥ Zazwyczaj, Drogi Mikołaju, otrzymuję od Ciebie wymarzone przeze mnie rzeczy, które przynosisz mi zawsze w to przepiękne wigilijne święto, więc proszę Cię, abyś w tym roku przyniósł mi nowy telefon (biały), większy od tego, który mam teraz. Wesołych Świąt!!!
Julia (kl. VC)
♥ Cieszę się Święty Mikołaju, że mnie niedługo odwiedzisz. Chciałbym otrzymać od Ciebie akwarium i nic więcej!
Kuba (kl. VC)
♥ Drogi Święty Mikołaju, pewnie zauważyłeś, że interesuję się muzyką, lubię śpiewać, tańczyć i dlatego najbardziej chciałbym dostać gitarę, a ponieważ najbardziej lubię kolor bordowy, więc proszę o gitarę w tym właśnie kolorze. Do zobaczenia na Wigilii.
Olga, (kl. VC)
♥ Wiem, Święty Mikołaju, że masz sporo pracy. Mam jednak nadzieję, że spełnisz również moje marzenia. Od dawna marzę o bluzce Cristiana Ronaldo i chciałbym ją od Ciebie otrzymać. Starałem się być grzeczny, choć nie było to łatwe.
Jakub (kl.VC)
♥ Drogi Święty Mikołaju, pewnie masz dużo dzieci do obdarowania, a ja jeszcze dorzucę Ci trochę… Jeśli uznasz, że byłem grzeczny, to oto moja lista oczekiwanych prezentów: gra na PS3 FIFA15, puszka z kartami Champion Leaque 2014/15, szlafrok, nowa piżama (najlepiej Realu Madryt), trochę słodyczy, sanki, piłkę (najlepiej NIKE, rozmiar 4). Myślę, że nie jest to za dużo. Mojej siostrze też możesz coś przynieść.
Piotr (kl. VC)
♥ Święty Mikołaju, nawet nie wiesz, jak się cieszę, że niedługo mnie odwiedzisz. Wszyscy na Ciebie czekają, a ja najbardziej. Chciałbym w tym roku otrzymać telefon Nokia Lumia 530 z żółtą obudową. Nie zawracam Ci więcej głowy, bo masz dużo listów do przeczytania.
Kacper (kl. VC)

NASZA ŚWIĄTECZNA TWÓRCZOŚĆ
„Magia Świąt”
Magia świąt już trwa,
dzwoneczki u sań dzwonią wesoło,
z nieba płyną anielskie pieśni,
pod choinką czekają prezenty,
dzieci śmieją się bez końca,
śpiewają kolędy
i wyczekują pierwszej gwiazdki.
Monika Jułga, kl. VIC
„Najpiękniejsze Święta”
Ach, jak kocham te święta!
Każdy o nich pamięta,
ten magiczny czas, gdy rodzi się Jezus,
te aniołeczki – śpiewający chór z nieba,
tego nam trzeba!
Gdy pierwszą gwiazdkę ujrzę za oknem,
wspomnę wszystkich,
których kocham całym sercem.
Weronika Mikołajczyk, kl. VIC
Święta Bożego Narodzenia
Święta Bożego Narodzenia tak długo oczekiwane,
od rana do nocy słychać radosne śpiewanie kolęd,
rodziny przy stole siadają, dzielą się opłatkiem,
cieszą się, że w ich domach gości miłość i zgoda,
dzieci niecierpliwie rozpakowują świąteczne prezenty,
a zwierzęta mówią ludzkim głosem
i cieszą się ze wszystkimi,
że rodzi się Jezus malusieńki.
Jakub Makowski, kl. VIC
„Święta”
Sanie w obłoczkach mknące
i gwiazdki spadające,
dzieciaki czekające
i elfy prezenty rozdające,
choinki pięknie ozdobione
i kolorowe bombeczki zawieszone,
aniołeczki na dźwięk dzwonów wstały,
pospiesznym krokiem po chmurach wędrują
a ludzie przed żłobkiem czuwają
i kolędy nowo narodzonemu zaśpiewają.
Zuzanna Taciak, kl. VIA
„Święta”
Pięknie ubrana niczym królewna stoi choinka,
przy świątecznym sytym stole siedzi rodzinka
i wszyscy razem życzą nam szczerze
radosnych świąt w miłości i wierze.
O cudownych świętach, których pragną dzieci
ptaszki ćwierkają, a gwiazdy dają znaki dziwne
i radosny dzwoneczek: „dzyń”, „dzyń”, „dzyń”
oznajmia przybycie Świętego Mikołaja.
Laura Sobiech, kl. VIC
„Wigilia”
Wszyscy już siedzą przy okrągłym stole,
czuć zapach leśnej choinki,
prezenty ułożone w kole
niczym Male serduszka w Walentynki.
Karp z czerwonym barszczem w parze
stoją już na baczność jak żołnierze,
przed ich zjedzeniem podzielić opłatkiem się trzeba,
bo to kawałek uświęconego miłością chleba.
Marta Palczewska, kl. VIA

„Już nadchodzą święta”
Skacze aniołek sobie po chmurkach,
niesie życzenia w anielskich piórkach,
niesie w plecaku pierniczki i świeczki,
a walizeczce złote dzwoneczki.
Jak bombka na choince i gwiazdka na niebie
tak Jezus malusieńki zjawi się u ciebie,
by dać ci radość, spokój i miłość w te Święta,
że tak może być zawsze, pamiętaj.
Martyna Mazur, kl. VIC
„Takie Święta”
Domy stoją jak w szeregu,
na drogach jest pełno śniegu,
w każdej chatce płomyk w oknie świeci
i widać buzie uśmiechniętych dzieci.
Z prezentami od Gwiazdora,
to już jest ta pora.
Drze się papier, rozwija wstążka!
Co to jest?
Może książka!
Luiza Wolska, kl. VIA

„Święty Mikołaj”
Mikołaju, Mikołaju,
chodź, bo wszyscy już czekają.
Moja siostra i mój brat
Cierpliwości już nie mają.
Biały obrus, pod nim siano,
wszystko już przygotowane,
w domu czysto, wysprzątane.
My do szkoły chodziliśmy
i rodziców słuchaliśmy.
Masz coś dla nas dziś w nagrodę?
Kacper Osses, kl. VIA

Świąteczne życzenia zerwane z choinki

Te życzenia są dla taty, by był bardzo twardy
jak wszystkie razem wzięte skały i głazy,
by był zawsze uśmiechnięty
i nigdy nie czuł się jak pies zmoknięty.
Jakub Łukowski

Te życzenia są dla Martynki,
Bardzo miłej i skromnej dziewczynki.
Martynko, przyjmij najlepsze życzenia
w Dzień Bożego Narodzenia.
Sandra Matuszak
Te życzenia są dla taty,
który zawsze ma na spodniach łaty!
On zawsze umie pocieszyć,
nawet, gdy ktoś mocno się skaleczy.
I to Ci powiem cichutko, Tatusiu, do uszka,
że jesteś dobry, kochany i miły
i nigdy nie brak Ci odwagi i siły.
Malwina Juchiewicz

Te życzenia są dla brata,
który wciąż udaje pirata,
ma miecz, chustę i sztylet,
a zamiast pióra w kapeluszu bilet.
Vera Bisharyan
Te życzenia są dla taty, który ma łepek kudłaty.
Niech się śmieje, niech młodnieje,
tak jak mu zawieją knieje,
niech mu życie radość niesie,
niech pokona jak najwięcej wzniesień.
Stanisław Popow

Te życzenia są dla babci i dziadka!
Co za gratka!
Zdrowia, szczęścia i radości,
Niech na Waszych twarzach uśmiech zagości!
A to wszystko z mej miłości.
Aleksander Kruczek

Te życzenia są dla babci Janki,
z którą kiedyś chodziłam na sanki.
Za cały Twój wysiłek i poświęcenie
jestem, Babciu, wdzięczna Ci szalenie.
Niech to będą radosne święta,
Bądź szczęśliwa i uśmiechnięta.
Oliwia Dominiak

Te życzenia są dla mamy ukochanej mej królowej,
żeby duży miała dochód i kupiła sobie samochód.
Dominik Baszkow

Uroczystości, w ktorych uczestniczyliśmy w listopadzie i w grudniu

UROCZYSTY APEL Z OKAZJI NARODOWEGO ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI

Dnia 6 listopada 2014 r. odbył się uroczysty apel z okazji Narodowego Święta Niepodległości. Przygotowały go klasy VIB i IVB wraz ze swoimi wychowawczyniami- paniami Teresą Rybicką i Barbarą Słowińską oraz chórek szkolny.
Część artystyczną poprzedziło wspólne odśpiewanie Hymnu Państwowego. Uczniowie przybliżyli swoim kolegom historię naszego kraju – czasów, gdy Polska utraciła niepodległość i zniknęła na 123 lata z map świata. Przedstawienie miało bardzo ciekawą formę – uczniowie pięknie recytowali wiersze oraz śpiewali pieśni żołnierskie.

Przy grobie PATRONA SZKOŁY na Cmentarzu Zasłużonych Wielkopolan
Po uroczystym apelu w dniu 6 listopada 2014 r. o godzinie 11.30 poczet sztandarowy, uczniowie klasy VIB i chórek szkolny wraz z opiekunami udali się na Wzgórze Świętego Wojciecha na Cmentarz Zasłużonych Wielkopolan, gdzie znajduje się grób patrona naszej szkoły- Jarogniewa Drwęskiego wielkiego patrioty, pierwszego prezydenta niepodległego Poznania.

Odbył się tam apel z okazji Narodowego Święta, w którym oprócz uczniów naszej szkoły wzięli udział także przedstawiciele uczniów ze Szkół Podstawowych: nr 9, 26, 77, 90 i Gimnazjum nr 53 wraz z pocztami sztandarowymi.

Pani dyrektor Ewa Baranowska wygłosiła przemówienie przypominające zasługi Jarogniewa Drwęskiego. Recytowano wiersze i śpiewano pieśni patriotyczne, a także złożono kwiaty oraz zapalono znicze na grobie Patrona. (R.)

Dzień Patrona
Tradycją naszej szkoły stało się świętowanie Dnia Patrona, którym jest Jarogniew Drwęski- pierwszy prezydent niepodległego Poznania.
W tym roku obchodzono urodziny Patrona 5 grudnia. Uroczystości rozpoczęły się Mszą św. w kościele Chrystusa Sługi, którą w intencji Jarogniewa Drwęskiego i jego wnuczki Ewy Drwęskiej odprawił ksiądz proboszcz Marian Ciesielski.
Następnie odbył się uroczysty apel poświęcony pamięci Patrona. Uczniowie klas VIA i VA wraz ze swoimi wychowawcami przygotowali przedstawienie składające się z różnych scenek prezentujących działalność społeczną, polityczną i patriotyczną prezydenta oraz ukazujących najważniejsze momenty jego życia. Ta część uroczystości zakończona została akcją charytatywną na wzór szlachetnych czynów Patrona na rzecz ludzi skrzywdzonych, mianowicie – zbiórką słodyczy dla dzieci z ubogich rodzin, które podarowane zostaną im z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Uczniowie wszystkich klas wykazali się empatią i hojnie podzielili się słodkimi pysznościami z innymi.
Szkolny Konkurs Pieśni Patriotycznych
Obchody Dnia Patrona uwieńczył (już po raz ósmy) Szkolny Konkurs Pieśni Patriotycznych pod hasłem: „Kochać Ojczyznę i wyrazić tę miłość w pieśni”, w którym wzięły udział klasy czwarte, piąte i szóste. Tradycja konkursu nie jest przypadkowa, wiąże się z działalnością Jarogniewa Drwęskiego, bowiem jedną z form jego ogromnej i szerokiej aktywności było przystąpienie przez niego w roku 1903 do Związku Kół Śpiewaczych, gdyż uważał on, że chóry i ruch śpiewaczy mają ogromne znaczenie w procesie wzmacniania tożsamości narodowej.
Konkurs rozpoczął się od wspólnego odśpiewania „Roty”. Uczniowie, prezentując się w zmaganiach konkursowych, zaśpiewali, m.in. takie pieśni jak: „Wojenko, wojenko”, „Przybyli ułani pod okienko” , „Pierwsza Kadrowa”, „Pierwsza Brygada”, „Piechota”, „Białe róże” czy „Ostatni mazur”. Wszystkie wykonania były na bardzo wysokim poziomie. Dzieci wykazały się wielką pomysłowością tworząc stroje, przygotowując choreografię i scenografię, a także grając różne role w przygotowanych przez siebie scenkach stanowiących tło do śpiewanych pieśni.
Jury konkursowe pod kierunkiem pani dyrektor Ewy Baranowskiej obradowało bardzo długo, by dokonać wyboru najlepszych wykonawców. Ostatecznie w konkursie zwyciężyła klasa VIC, która nie tylko zaśpiewała pieśń pt. „Ostatni mazur”, ale także wspaniale zatańczyła mazura, występując w pięknych biało- czerwonych strojach.
Wszyscy uczniowie, uczestnicząc w Konkursie Pieśni Patriotycznych i śpiewając pieśni tak drogie sercu naszego Patrona, oddali hołd jego pamięci, ucząc się jednocześnie od niego patriotyzmu i pamiętając przy tym o słowach poetów, że w pieśniach „jest cząstka naszej ojczyzny, wyraz miłości do niej pokoleń, które minęły, a które oddając za nią życie, przyniosły jej ocalenie”.

Jasełka Szkolne
W tym roku JASEŁKA SZKOLNE, które także są jednym z najważniejszych elementów tradycji naszej szkoły, odbyły się 19 grudnia w szczególnej scenerii, bo w kościele pod wezwaniem Chrystusa Sługi przy ulicy Palacza w ramach rekolekcji adwentowych (po klasowych Wigiliach). Przedstawienie jasełkowe mające charakter montażu słowno- muzycznego pod tytułem „Za snem, za jawą , za westchnieniem rodzi się Wigilia” przygotowała klasa VIC wraz z paniami- Elżbietą Górską (katechetką) i Krystyną Sładkowską (wychowawczynią). Przepiękna oprawa muzyczna to zasługa pani Beaty Pankowskiej i chórku szkolnego
Aktorzy biorący udział w inscenizacji wcielili się w postaci aniołów, pasterzy, królów, a także Maryi i Józefa. Wraz z nimi uczniowie klas I- VI i ich nauczyciele mogli przeżyć historię narodzin Jezusa, uczestniczyć w tradycji i dotknąć magii Świąt Bożego Narodzenia.

Całość przedstawienia ukazująca scenki z życia nowonarodzonego dzieciątka przeplatana była najbardziej znanymi polskimi kolędami we wspaniałym wykonaniu szkolnych chórzystów.
Ale w naszym świątecznym spektaklu nie chodziło tylko o przypomnienie biblijnej historii, ale także wzbudzenie refleksji w każdym z jego uczestników- „Co wyniesiemy z tej lekcji miłości? Czym dla każdego z nas było to spotkanie?” Czy tylko magią, zapachem świerkowego drzewka, czy czymś więcej?

Puentą szkolnych JASEŁKACH stały się słowa: „Niechaj zamilkną swary, zawiści, ludzkie złości. W tę Noc Świętą- Wigilijną –dzielmy chleb miłości”.
Na zakończenie przedstawicielka SU złożyła wszystkim obecnym świąteczne życzenia, do których dołączył się ksiądz proboszcz Marian Ciesielski, aby nadchodzące Święta były przepełnione światłem miłości.

Dzień Pluszowego Misia

W dniu 26 listopada SU naszej szkoły zorganizował już po raz drugi konkurs związany z obchodami Światowego Dnia Pluszowego Misia. Wzięli w nim udział uczniowie wszystkich klas, począwszy od pierwszych do szóstych.
Jak się okazało, pierwsze miejsce spośród klas IV- VI zajęła IVB, która zgromadziła „na swoim koncie” aż 115 misiaczków. Drugie miejsce przypadło klasie VA (105 misiów), a trzecie VIC (95 misiów). Gratulacje!!!

Zawody Mikołajkowe

Tak jak co roku, także i w tym, akrobaci naszej szkoły wzięli udział w Zawodach Mikołajkowych. Jest to impreza wewnątrzszkolna. Pozwala uczniom sprawdzić swoje predyspozycje i umiejętności, a także podjąć rywalizację między sobą.

Audycja muzyczna: Instrument w ramie zamknięty
Dnia 17 listopada klasy IV- VI uczestniczyły w audycji muzycznej, która poświęcona była harfie celtyckiej. Dowiedzieliśmy się, że instrument ten znajduje się w herbie Irlandii, jest on bowiem symbolem narodowym tego kraju. Poznaliśmy też legendę związaną z tą historyczną harfą oraz jej budowę. Mogliśmy również posłuchać utworów ludowych pochodzących z Irlandii. Poza tym harfiarka kilka własnych kompozycji na tym instrumencie, a także, co było dla nas dużym zaskoczeniem, utwór „Sweet Dreams” zespołu Eurythmics.
Na koniec wzięliśmy udział w quizie dotyczącym harfy, a niektórzy z nas spróbowali zagrać na tym instrumencie.
Audycja wywarła na nas duże wrażenie. Zastanawialiśmy się, ile czasu trzeba się uczyć, by tak pięknie grać na harfie. Bardzo zaciekawił nas ten piękny instrument, na pewno warto wybrać się na koncert z jego udziałem. Dzięki audycji poszerzyliśmy swoją muzyczną wiedzę.
Jakub Niklas, kl. VIC

Najpiękniejsze kolędy – sonda

1. „Lulajże, Jezuniu”
2. „Cicha Noc”
3. „Pójdźmy wszyscy do stajenki”
4. „Wśród nocnej ciszy”
5. „Gdy śliczna Panna”
6. „Oj, maluśki, maluśki”
7. „Przybieżeli do Betlejem pasterze”
8. „Bóg się rodzi”
9. „Dzisiaj w Betlejem”
10. „Gdy się Chrystus rodzi”

Far Cry 4

Far Cry 4- to kolejna odsłona niezwykle popularnej i lubianej serii. Podobnie jak w przypadku poprzednich akcja głównie rozgrywa się w tropiku. Tym razem jest to fikcyjny region Himalajów- Kyrat.
Bohater – Ajay Ghale – przybywa w to miejsce, aby spełnić ostatnie życzenie umierającej matki. Ale już po chwili przekonuje się, że niebezpieczeństwo tu czyha na każdym kroku, a on sam został wplątany w wojnę domową. Ludność tubylcza stara się bowiem obalić rządy samozwańczego króla Pagana Mina i uwolnić spod jego reżimu.
Sposób rozgrywki w tej grze skupia się na otwartej strukturze. Oznacza to, że grający nie jest niczym ograniczany i może wybrać dowolny fragment mapy. Największą atrakcją jest wymiana ognia z napotkanym przeciwnikami. Dokonuje się tego przy pomocy sporej ilości różnego rodzaju broni. W podróży pomagają graczom pojazdy, a także zwierzęta. Dodatkowo, co jakiś czas, podejmuje się ważną decyzję wpływającą na losy regionu, pisząc się jego nową historię.
Oliwer Reiter, kl. VIA

Świąteczny przepis – ciasteczka cynamonowe
• 200 g (1 szklanka) cukru
• 120 g masła o temperaturze pokojowej
• 3 żółtka
• 2 łyżki mleka
• 250 g (2 szklanki) mąki pszennej
• 2 łyżeczki cynamonu mielonego
• 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
• 1/2 łyżeczki soli
Sposób przygotowania:
1. W misce utrzeć masło z cukrem. Ubić żółtka, a następnie wymieszać z mlekiem, a mąkę z cynamonem, proszkiem do pieczenia i solą, dodać do mieszaniny z mlekiem i miksować aż wszystko się dobrze połączy. Owinąć ciasto i chłodzić przez co najmniej 2 godziny.
2. Nagrzać piekarnik do temperatury 175°C.
3. Na powierzchni lekko posypanej mąką rozwałkować ciasto do grubości ok. 1/2 cm. Wyciąć ciasteczka za pomocą foremek o średnicy ok. 6 cm. Ułożyć je na blasze w odległości 2 cm od siebie.
4. Piec przez 10 do 12 minut w nagrzanym piekarniku, aż ciastka będą lekko rumiane. Wyłożyć ciastka na podstawki i ostudzić.
Smacznego!
Czas przygotowania: 2 godz. 40 min.

KĄCIK MOLA KSIĄŻKOWEGO

PANI BIBLIOTEKARKA – JOANNA SZOPKA

poleca ciekawą książkę

Oscar Brenifier – „Dobro i zło , co to takiego?”
„Dzieci Filozofują” to seria wydawnicza wydawnictwa Zakamarki. Opublikowane zostały już „Uczucia, co to takiego?” oraz „Życie, co to takiego?”. Dzięki tym książkom rozmowy o sprawach najtrudniejszych i najważniejszych będą łatwiejsze.
Autor zaplanował te książki w taki sposób, by poprzez zadawanie pytań, pokazywać Wam, jak można dochodzić do poszukiwania odpowiedzi na nie, a przez to do poznawania prawdy o ludzkim istnieniu.
Książka ta daje możliwość do odbycia niesamowitej przygody, dzięki której nauczycie się filozofować. Dowiecie się, czym jest prawda, uprzejmość,
posłuszeństwo, wolność i pomoc innym. Istoty tych pojęć dotkniecie, odpowiadając na pytania – czy można kraść jedzenie, czy musisz być miły dla innych, czy zawsze powinieneś słuchać rodziców, czy powinieneś zawsze wszystko mówić, czy zawsze powinieneś robić to, na co masz ochotę, czy powinieneś pomagać innym? W poszukiwaniu odpowiedzi na te niełatwe pytania pomagają zabawne ilustracje Clementa Devauxa.
Książki z serii „Dzieci Filozofują” to doskonała lekcja filozofowania. Pokażą Wam one, w jaki sposób właściwie wykorzystać posiadaną wiedzę i umiejętności do poszukiwania prawdy o podstawowych elementach naszego istnienia.
Oskar Brenifier jest doktorem filozofii, konsultantem i pedagogiem, organizatorem warsztatów filozoficznych w szkołach oraz w centrach kultury we Francji i poza jej granicami. Opublikował liczne artykuły na temat nauczania filozofii dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Jest również autorem tekstów do serii „L’apprenti philosophe” (Adept filozofii) oraz „Philo Zenfant” publikowanej przez wydawnictwo Nathan. (Internet)

 





Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *